tisdag 13 oktober 2009

Tre grävardagar framför oss..

och det ska bli roligt att få ordning i den stora rabatten som nu är fem år gammal. Alla växter där har blivit stora nog att dela på så vi kan fylla ut med mer perenner istället för allt ogräs som nu tar plats där. Eftersom jag är reumatiker har jag svårt att gå och rensa i ett kör och det gör ju inte trädgården vackrare. Men nu ska de få sig en match för nu är stordåd på gång. Vi ska ta upp alla plantor utom de buskar som finns där, men de ska klippas ner. Sen gräver vi om lite och lägger svart plast på ytan. Skär hål i plasten där en planta ska sitta och sen när allt är på plats, lägger vi täckbark överst. Det ogräs som då kommer upp är ju självsådda uppifrån och ganska lätta att ta bort eftersom de inte kommer igenom plasten, förhoppningsvis. (hihi fiffigt vá). Har kompisar som prövat detta och de har de vackraste trädgårdar, t o m visningsträdgård som Nancy och Roland Svensson i Ödeshög t ex. De har nog den vackraste trädgården, i mina ögon i alla fall, för de följer naturens egen struktur runt om i trädgården och förbättrar bara de olika platserna och de villkor som finns just där.

Så här ser det ut just nu efter fem år. Vi tar nya bilder på söndag. Till dess önskar jag er alla en trevlig vecka och veckoslut. Hörs igen. (Oskärpan här beror på att jag dragigt ut bilden på bredden)

Mystra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar