måndag 16 februari 2009

Visst är det väl vintern fortfarande...


och jag gillar ju vintern, men

det är jobbigt när den inte kan bestämma sig för att stanna. det blir jobbigt för min trädgård också. Krokusar och tulpaner börjar sin resa uppåt flera gånger under en vår numera. Inte undra på att det blir en konstig tulpan som till slut står där och lockar på rådjuren. För dom bryr sig ju inte om hur den ser ut, utan bara hur den smakar. Min katt däremot äter bara möss i trädgården.
När vi för nästan 20 år sedan köpte detta underbara lilla torp (alltså stugan, tomten är tyvärr 3000 kvm) och satte ner de första tulpanlökarna och längtade till nästa vår, hade jag ingen aning om att både jag och rådjuren tyckte om rosa tulpaner. Men det gjorde vi. Likaså när jag satte lila eller vita tulpaner, och även annat smått och gott för min egen vårglädjes skull, så var mina kära vilda vänner där och smakade. Oftast föll de så bra i smaken så de åt upp allihop. Men ibland fick jag några få kvar. Kul att få se färgerna åtminstone.

Men då bestämde jag mig för att inte gå i krig med dessa mina vilda vänner. För jag vill nog gärna ha dem kvar i omgivningen och kunna se hur de går över tomtens nedersta del tidigt på mornarna eller på kvällen när vi sitter i solnedgången och bara njuter.

Och vintertid har vi ju spår efter alla möjliga arter, men det får jag berätta om senare.

Just idag har jag tittat i min trädgårdstidning vad jag vill göra i år. Och varje år är det nya projekt på gång, men till hösten upptäcker jag att det mesta av mina anteckningar aldrig blev utförda. Men i år så.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar