torsdag 15 april 2010

Nu är våren kommen, nu är våren här....

Sjöng vi i en visa i skolan för mycket, mycket länge sen. Numera sjunger väl inte barn i skolan vårvisor. Det är väl rock och pop för hela slanten gissar jag. Jag har kommit i en sån lust att städa mina skåp, och tänk vad man kan hitta där som man inte hade en aning om att man ägde. Det är mycket som blivit bortglömt bakom stängda skåpdörrar kan jag ju säga. Åtminstone i mitt hem.
Jag fann t ex en "hemlig skokartong". Ja den var hemlig då 1955 när jag träffade min första kille och hade lite hemligheter som inte mamma och lillebror fick titta på. Då gömde jag dessa saker i en skokartong som jag skrev på locket, Tillträde förbjudet för obehöriga, och mitt namn och killens namn i många variationer. Nu efteråt kan jag ju undra hur mycket dom tittade i den utan min vetskap. Nåt år senare avslöjade mamma att hon hade läst i min dagbok så jag undrar jag...
I den här kartongen fanns nu inga tonårshemligheter. Det fanns ett stort antal visböcker från 30-40-50-60-tal som min pappa hade köpt förr i världen när vi bodde på söder i Sthlm och vi sjöng och spelade mycket hemma. Vilken skatt. Funderade på vad jag skulle göra med detta, för jag skulle ju städa bort ur skåpen, så jag ringde upp en god vän som är jättebra på att sjunga och spela och roa människor i stora skaror genom en revy som heter "Piper och sprätter" i Tumba. Han vill gärna ha alltihop, så, så får det bli.

Dagens textfärg har jag valt utifrån mina vackra "Rosa Ljung"-prylar som jag har tretton av på landet. Även där behöver rensas så jag meddelar härmed att de är till salu för den som är intresserad. Min mailadress är yvonne@mystra.se, om ni vill ta kontakt. Man kan ta betalt för varje del med ett pris och då får den som kommer först göra bästa fynden, t ex 100.- för varje del, men två små ljusstakar går för ett pris. Eller kanske ett gruppris för allihop.
De är helt felfria och det är originalfärgen vad jag vet.
Nu slutar jag för min katt Mio fick upp lunchen så jag får väl ta hand om honom.
Kram till er alla
mystra

1 kommentar:

  1. Är barnsligt förtjust i både katten och hästen. Vad ska du ha för dom?
    Rosa ljung är ju så härlig.
    Ska röja lite här med nu. Blev inspirerad...
    Kram Synnöve.

    SvaraRadera